Molde kommune
Velferdsteknologi til barn og unge med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser har behov for sammenhengende tjenester hele livet og på alle arenaer.
Målet er å gi barn og unge med behov for teknologi lik mulighet som alle andre barn til å delta i lek og læring, kommunisere og være forberedt på det som skal skje gjennom dagen.
Molde kommune har vært med på den nasjonale satsningen fra 2021-2023 og Helseteknologiordningen i 2024.
Ergoterapitjenesten fra Molde kommune vil dele erfaringer med bruk av teknologi til tid, struktur og kommunikasjon til barn i barnehage og barneskole.
Ergoterapeutene opplevde at det var for dårlig oppfølging av barn med teknologi, teknologien ble liggende igjen i overganger ol.
Vi hadde et ønske om å tilby teknologi på lik linje som andre tiltak. Arbeidet med barn og unge er avhengig av tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og det har derfor vært viktig for oss å samarbeide med oppvekst helt fra start.
Det er også viktig å hele veien har barnet og familien i fokus slik at de tas med i innføring, opplæring og bruk.
Gjennom systematisk samarbeid på tvers av helse og oppvekst har barn fått muligheter til økt mestring av hverdagen både hjemme og i barnehagen/skolen.
Ved å ta i bruk teknologi for de yngste jobber vi etter prinsippet om tidlig innsats.
Et av målene våre er å gi barna mulighet til å utvikle språk og kommunikasjonsferdigheter så tidlig som mulig, for å øke selvstendig, mestring og bedre regulering gjennom dagen både hjemme og i barnehagen.
For de barna som lærer seg å bruke teknologien, ser vi gevinster både for barnet, foresatte og ansatte ved at barna i større grad kan uttrykke det de ønsker, overganger går lettere og barna er bedre regulert.
Vanlige hverdagsaktiviteter som eks tannfelling er viktig å kunne snakke om, også for barn med forsinket utvikling og store hjelpebehov.
Forelesere
Charlotte Hammerø, spesialergoterapeut barn og unge, prosjektmedarbeider
Solveig Ørjavik, spesialergoterapeut barn og unge, prosjektleder
Lysbilder fra forelesning